"Od nejranějších let jsem viděl propast mezi myšlenkou a jejím vyjádřením. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen uspokojit svou duši: nikdy jsem nedokázal přenést na papír své představy."
Beethoven

REKLAMY, PŘIPOMÍNKY, ODPOVĚDI, VZKAZY - ZDE


PROJEKTY



Bloguji už nehorázně dlouho a za tu dobu jsem napsala plno příspěvků. Vybrala jsem zlomek těch, které považuji za lepší a které mě vystihují. Seznamte se se mnou skrze psaný text:

X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X

***

Cestování je prý drahá záležitost

10. srpna 2016 v 12:48 | Naoki-Keiko |  Ze života
Chci poukázat na problém, který do českých kotlin roztrubují "odborníci na cestování", kteří za svůj život nevytáhli paty z domu. O tom, jak je to ve světě strašně drahý. Vstupné, jídlo, ubytování.


Kdybych o tomhle nic nevěděla, tak to nepíšu, ale protože jsem odmalička trávila na cestách do různých blízkých i dalekých koutů, neváhám se do tohoto předsudku pustit s plnou vervou. Takže, jak to s těmi cenami vlastně je?


Vzhledem k tomu, že ropa ze které se vyrábí nafta a benzín, pohonné hmoty pro vozidla všeho druhu, je cesta opravdu drahá. Čím jedete dál, tím víc musíte kupovat pohonné hmoty- nebo zaplatit dražší lístek, aby někdo mohl napojit vlak/autobus/letadlo na delší vzdálenosti. Tam souhlasím, že se ušetřit příliš nedá. Ale jsou jisté možnosti, slevy, výhodná období, chce to jen víc práce hledat.

Musíme si také přiznat, že stěžejní euro bylo díky čachrování naší Národní banky pro Českou republiku oslabeno. To znamená, že za české korunky dostanete míň eur než byste dostali v jiných zemích EU (teoreticky, protože české korunky jsou opravdu jenom v ČR), tj. oslabená česká koruna znamená i oslabené euro. Nejsem ekonom abych tu mohla dále zmiňovat oslabený dolar, pád burzy apod, ale i tyhle faktory mají vliv na vaší peněženku. Hlavně při cestování.


A pak je tu ubytování. Když cestujete na delší dobu, chce to někde bydlet. A protože si "odborníci na cestování" myslí, že neexistuje nic levnějšího než předražené hotely, budou vám tvrdit, že to cestování se vám opravdu prodraží. Jenže co se trochu uskromnit. Krom stanování (pro mě nejkrajnější řešení) existují nadále různé penziony, kempy, hotýlky dál od turistických destinací. Navíc, předražené hotely občas nemohou stát tam, kde malý kemp. A tak jsem měla možnost vyspat se (prakticky) těsně pod Etnou (Sicílie) a to je adrenalin :D

No a pak je to tu "předražené vstupné našich eurouníjských přátel", kde je všechno neuvěřitelně předražené, že si sáhnete hluboko do kapsy. Tyto věci prohlašují lidé, kteří buď nikdy nevytáhli paty z domu nebo neopustili Českou republiku.

Věřím, že některé ceny jsou na naše poměry jiné, na druhou stranu, naše ekonomika je na tom dost bídně, takže pro mnoho lidí je drahé prostě všechno, když nemyslí na jiné poměry ve světě. Ale ono to má jisté světlé stránky

Evropská unie má ráda svoje děti


A to opravdu a doslova. Nejvíc jsem to pocítila v Itálii a Polsku. Nevím jestli je to tím, že jsou to dva silně náboženské (katolické) státy, ale kam páchnete, tam to děti patřící do Evropské unie mají buď zadarmo nebo velmi velmi snížené vstupné. A tak-

-v Itálii jsem byla prakticky na každé antické památce zadarmo. Dostala jsem vstupenku do Pompejí, památky v Syrakusách, na všechny antické chrámy na Sicílii, muzea s tím spojená, prostě do všeho. Bylo mi dvanáct a já si užívala památky bez jediného poplatku (pokud nepočítám suvenýry nebo zmrzlinu)

- Polsko je o něco chudší než Itálie, to se musí nechat, ale Poláci mají také rádi děti Evropské unie (ale ještě radši ty svoje ;)) a tak jsem místní památky procházela za setinu zlotých než dospěláci a protože jsem se nacházela v jisté věkové hranici, někdy jsem to měla taky zadarmo. A ta hranice nebyla tři roky, ale sedm nebo deset.

A jak je to v jiných státech Evropské unie? Co třeba muzea a výstavy?


-protože některé památky jsou unikátní, měly by být dostupné co nejširší veřejnosti. Například Londýnská národní galérie. Byla jsem tam se školou, bylo mi patnáct a měli jsme to všichni zadarmo. Viděla jsem gratis věci o kterých čecháčci rozhlašují, jak je strašně drahé to vidět. Ale je fakt, že takové London eye (to ruské kolo) mě vyšlo na asi jedenáct liber, ale on je to rozdíl v kulturní hodnotě, ne?

- asi před pěti lety (nevím, jestli se to do té doby ještě opakovalo) byla ve vídeňské Albertině (galerie) výstava světových impresionistů. Bylo mi čtrnáct, měla jsem pas a tak jsem si zadarmo prohlédla Moneta, Maneta, Gogha, Klimta a spousty dalších, dokonce jsem zakusila trochu kubismu od Picassa (vedlejší výstavy).

-když zůstanu u Vídně, protože tam je vstup (skoro) do všeho, co má něco společného s kulturou, do devatenácti let zdarma, podívala jsem se tedy před svou plnoletostí do Národní knihovny ve Vídni a do Přírodovědeckého muzea. Později (v osmnácti letech) pár měsíců po narozeninách, jsem si prošla i Kunsthistorické muzeum.

- je to trochu nefér, ale někdy po vás doklad nechtějí. A tak jsem si o víkendu prošla Carnuntum, pozůstatky římského města asi ve velikosti Znojma poblíž slovenských hranic, za snížené vstupné. Je fakt, že to bylo dražší, ale protože je to prostor tak rozlehlý, že všechno není vykopáno, je v ceně zahrnuto několik areálů a protože Rakušani asi mají tolik slušnosti, že krom pár vykopaných šutrů, nabídli návštěvníkům i něco jako "skanzen" (skanzen části města) s programem v dobových kostýmech (což spíš zaujalo mé malé bratrance než mě, ale beru).

Co kostely:


-řekněme, že kostel bylo nejen místo na modlení, ale také místo na úkryt, když vás ve středověku někdo honil a vy jste se schovali do kostela, musel to být opravdový neznaboh, když se tam vrhl za vámi s úmyslem vás rozsekat v božím domě. Takže, když se dnes u nás kostely zamykají… ehm, sakra. Navíc kostel je většinou místo, kde se dá opravdu dobře schovat- za lavice, za oltář, různá zakoutí… ale ono se u nás v kostele krade, to je taky fakt

-nevím, jestli ve východních zemích, lámou vykradače kostelů v kole, ale od rána do večera byl každý kostel do kterého jsem vlezla, volně přístupný a ZDARMA- pro všechny. (Leda, když jste chtěli třeba prohlídku do zvonice nebo někam extra, tak se za vstupné a průvodce platilo. A co se týče zlodějů- možná si to tam málo dovolí, protože mají k takovému místu úctu.


No a jak je to v České republice?

Protože "zcestovalí čecháčci" vychází samozřejmě z toho, jak to vypadá v jejich domovině, tak si to pojďme objasnit


-v ČR neexistuje aby to měly děti z Evropské unie zdarma, možná jen do tří let a to též s přimhouřenýma očima
-pokud jste student, musíte to těžce dokazovat a mnohdy potvrzení o studiu nestačí
-tento stát nemá rád svoje děti a ani jejich rodiny, takže rodinné vstupné se často nevyplatí a různé slevové kartičky (například Rodinné pasy) fungují všude jinde než v kraji ve kterém jsou vydávány
-kostely jsou neustále zamčené (některé ani k nakouknutí) a které jsou historicky význačnější, tam si zaplaťte vstupné. Jako turistickou atrakci bych to byla chápala- ale co když se tam chce někdo pomodlit? Chceš si zajít do kostela se pomodlit? Tak si zaplať! Myslím, že Hus, kdyby to viděl, rázem by zapomněl na nějaké odpustky a skákal by metr dvacet tady z toho :D

Našlo by se spousty důvodů čím to je. Ekonomika v pytli, nezaměstnanost, státní dluh atd. atd. atd., ale když už nikam nejezdíte, neaplikujte prosím naše poměry na poměry v zahraničí, kde jim ekonomika funguje. Zkuste uvěřit svým sousedům, kteří se právě vrátili z dovolené, že to tam měly jejich děti se vstupným zadarmo. Přestaňte vykřikovat "to není možný!" "je tam všechno moc předražený!", když jste tam sami nikdy nebyli. Proč by vám v tomhle sousedé vlastně lhali?

Bohužel se občas dostávám do styku s takovými lidmi, kteří se pak posměváčsky ptají jaktože děti nemusí někde platit. Odpovídám jim, že mi to přijde logické. Dítě (alespoň do patnácti) let nemá ve vyspělých zemích možnost si pravidelně vydělávat natolik aby se samo uživilo, protože nevydělává, neplatí si vstupné. Čím míň musí platit a čím dýl si to může dovolit, tím se zvyšuje prestiž státu. Ta země má tak dobrou ekonomiku, že si může dovolit tenhle luxus. Setkala jsem se i s tím, kdy to měli studenti zdarma, takže tam na tom byli ekonomicky dobře.


Když se ještě zmíním o jídle, s jídlem je to různé. Cena potravin se odvíjí od platů občanů států, sezóně, místě pobytu. Však to znáte. Ale štve mě taková ta česká vlastnost alá "jídlo všude sebou z domu, ve světě je to strašně drahý". No, a tak jsem zažila, když jsme se školou jeli do Chorvatska, jak si ty nafoukaný dětičky s i-podama, tvářící se strašně snobsky nad svůj stát, vezli v taškách za tisíce zásoby jako by cestovali na Severní pól. Bylo to trapný. A hlavně těžký. Pěkně se pronesli.

Chápu, když někam cestuje rodina s malými dětmi a nemají zajištěno jídlo v ceně ubytování, že je lepší nabrat si nějaké konzervy a těstoviny a nevymýšlet na místě, co s jídlem, když mají sebou řvoucí děcka. Ale dospělý člověk nebo pár nebo banda přátel? Nějaké zásobičky (polívky, těstoviny) do začátku stačí a zbytek se dokoupí. Navíc, když jedete do teplých krajin, ani hlad nemáte- pokud nechlastáte, to je pak jiná.

A náhodou, když jsem byla v Chorvatsku poblíž Makarské (oblíbená destinace), základní potraviny se pohybovaly v ceně těch našich (pěčivo, mazací sýry, sezónní zelenina) a protože jsem nechlastala, nepotřebovala jsem toho moc jíst (a všichni se strašně divili jestli nejsem anorektička) a ušetřila jsem si aspoň na hezké šaty a hezké drobnosti na které jsem tam narazila. Když jsem byla na nákupech, koupila jsem si jednou dvakrát pizzu na stánku a taky jsem to přežila. Další typická vlastnost Čechů- motají se kolem jídla v restauračních podnicích a nadávají jak je to strašně drahý.


Tímto článkem nechci být snob a opovrhovat vlastním národem. Ani se necítím nijak nadřazená (někdy, hehe…), chtěla jsem jen poukázat na omezenost některých lidí, kteří hlásají, ale neví vlastně nic. Abych uvedla vše na pravou míru, nemám ani zlatou kreditku a v peněžence milióny, jak si to tak asi někdo představuje. Nepohybuji se ale ani na pokraji absolutní bídy, která se v mé zemi začíná rozléhat. Jsem taky Čech a taková ta česká vlastnost, podívat se prvně na cenu, mě neopustila. Anebo to může být i povahou, protože s penězi umím zatím nakládat velmi dobře a jsem finančně gramotná. Uvědomuji si cenu peněz. Setkávám se s lidmi, kteří se na pokraji bídy nacházejí, takže z jejich zážitků si umím představit, co to je mít minimum peněz.

Jenom jsem vychována požitkáři a sama jsem požitkářem. Požitkář není jen člověk, který rozhazuje peníze. Může s nimi umět dobře zacházet. Ale v rodině je filozofie taková, že je lepší si někam vyrazit než mít předražené krámy (samozřejmě i to má své meze a aby si někdo nemyslel- my doma nábytek máme XD)

A co vy a cestování? Vyrazíte si občas někam? Jste typičtí čecháčci nebo jste se od toho odprostili? Vaše nejlepší dovolená/výlet? Preferujete jednodenní výlety nebo delší pobyty?

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Choi Mari Choi Mari | Web | 10. srpna 2016 v 16:33 | Reagovat

Když to jde, tak cestuji pěšky, ale to už v dnešních dnech většina neprovozuje. Asi jsou na to příliš in. Pěšky cestuji ráda a nevadí mi ujít těch deset až patnáct kilometrů.

S Anglií mám podobné zkušenosti. Byla jsem ve třech muzeích a jedné galerii a všechny zdarma. Ale některé tam mají i za vstupné, přijde mi, že je to tak půl na půl. U nás mi často muzea přijdou předražená a to tady v Plzni. Jediné výhodné vstupné mají snad jen školy.

2 Lokusta Lokusta | Web | 10. srpna 2016 v 20:06 | Reagovat

Nemám rada cudzie priestory. To zahŕňa prespávanie u blízkych ľudí, bývanie na internáte a cestovanie. Bývam vo veľkom strese a nedokážem sa uvoľniť a oddýchnuť si, čo by malo byť cieľom obzvlášť pri cestovaní.
Inak som si nikdy nemyslela, že je cestovanie predražené. Naša rodina si európsku chudobu zažila, ale na financie sme sa aj tak nikdy nesťažovali a ostatní členovia chodia radi na dovolenky. Stačí byť len dobrým plánovačom. Osobne rada cestujem vlakom. A neprekáža mi dať si na peknom osobáku hodinovú cestu niekam/kamkoľvek a potom hodinovú naspäť. Ako študent to mám teraz na Slovensku zadarmo.

3 Anita Barrasa Anita Barrasa | E-mail | Web | 12. srpna 2016 v 19:55 | Reagovat

Tak samozřejmě že na ceně záleží, ale myslím, že ceny dovolené téměř po celé Evropě se nepohybují v tak závratných výšinách, abychom si to jednou za čas nemohli dovolit. Když jsem sousedům vyprávěla o dovolené ve Španělsku, pořád opakovali: "To muselo být hrozně drahé!" Ale ohledně cestování já moc cenu neřeším. Zážitek to většinou několikanásobně převrší. ;-)

4 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 13. srpna 2016 v 0:30 | Reagovat

Ikdybych si vzala stan, spala v něm, a vstupy kamkoli neplatila, stále potřebuji něco jist a stále se potřebuji něčím svézt. Takže na takový týdenní výlet kamkoli – klidně i po česku, bych si něco penět vyhradit musela. A pro mne je i stovka moc, nehledě na to, že bych ztratila dny, co mohu být v práci =)
Tvé porovnání Česka s jinými zeměmi se mi velice líbí =)

5 sarushef sarushef | Web | 14. srpna 2016 v 15:17 | Reagovat

Já ti nevím, třeba s těmi kostely, neviděla bych to tak jednostranně. Taky jsem tu  viděla hromadu kostelů, kde je normálně zadarmo vstup a nebylo jich málo. V zahraničí jak co, je to dost případ od případu. Souhlasím, že cestovat se v dost případech dá za pár korun a pokud člověk hledá, vždycky se to nějak dá. A hlavně je to o prioritách.

A absolutní souhlas s posledním odstavcem. Taky ráda dám peníze za zážitky nebo cokoli příjemnýho.

6 Sakura Minamino / Tweedledee Sakura Minamino / Tweedledee | E-mail | Web | 14. srpna 2016 v 16:44 | Reagovat

Tohle je asi stejnej mýtus jako tvrdit, že třeba v Německu je všechno levnější, ne vždycky je to pravda. To, že je to třeba kvalitnější, je zase věc jiná.

7 Eliška. Eliška. | Web | 14. srpna 2016 v 19:51 | Reagovat

Tenhle článek člověku opravdu hodně dá a byla radost přelouskat ho až do konce.

Cestování je něco krásného a předražené hotely tomu snad i to kouzlo kazí. I když neříkám, že bych si to jednou nechtěla dovolit.

Bohužel, teď jako chudý student musím hledat ty nejlevnější alternativy.

8 Gabriel Decay Gabriel Decay | Web | 15. srpna 2016 v 12:03 | Reagovat

Já hodně cestuju po čechách, protože za hranice se mi moc nechce, ale přehled mám kvůli přítelkyni, která zase cestuje za hranice.
Zbožňuju Tropical Island v neměcku, kde jsme byli už dvakrát a ubytování s polopenzí na dvě noci už vydá za skoro týdenní dovolenou u moře v Bulharsku :D Ale prostě ten luxus a to prostředí za ty prachy prostě stojí...

Tady se platí prostě za všechno, ale třeba v pražský zoo jsme byli zadarmo i s průvodkyní a to díky akci od O2, takže i tady se dá občas něco sehnat

9 Kony Kony | Web | 15. srpna 2016 v 14:41 | Reagovat

Cestování určitě není zadarmo, ale dá se stlačit na opravdové minimum, včetně cesty a ubytování. Záleží jak je člověk otrkaný a jaké podmínky cestování je ochotný přijmout :) Člověk co má rád luxus, tak si hold bude muset připlatit.
Na ara.cz je několik pěkných rad k cestování: http://www.ara.cz/rady-na-cestu Tipy jak sehnat levnou letenku, jak levně bydlet či cestovat. Paradox je, že čím člověk levněji cestuje, tím zažije větší dobrodružství a pozná daleko lépe zemi a místní lidi :-) Osobně však můžu doporučit, že ne pokaždé se vyplatí co nejvíce šetřit. I za málo peněz se dá naplánovat klidná a bezpečná dovolená, viz samotné body v článku.

10 Popelka Popelka | Web | 15. srpna 2016 v 20:52 | Reagovat

Popravdě si myslím, že Česko kreslíš příliš negativně... Ještě jsem nepotkala zamčený kostel - pokud samozřejmě není zrušený. Co mě doopravdy štve je Zemanova a Mlynářova politika na Hradě, kde zpoplatnili nebo uzavřeli úplně skoro všechno, co šlo...

11 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 15. srpna 2016 v 22:14 | Reagovat

[1]:Na pěší alternativu jsem úplně zapomněla. Provozuji ji ale často. Na základku jsem chodila prakticky jenom pěšky, protože autobusem by se mi to ani nevyplatilo. Teď dojíždím. Na pěší tury jsem ale zvyklá (respektive byla) a ušla jsem za den i třicet a tak.
U nás je to předražené. Občas narazím na místa, kde není nic, ale vstupů platíš třeba hned několik (nedávno se mi to stalo na hradě Veveří -_-).
Je sice hezké že školy to mají výhodně, ale záleží taky jestli škola s tebou někam jezdí (v našem případě nikoliv a když už tak všechno hradíme sami, protože výhodu nenabízí anebo je vstup zdarma a platíme jenom jízdu), v mém případě moc ne a tak musím jezdit o prázdninách, ale to už je cenově zase jiná.

[2]:Jo, vlakem jsem taky cestovala. Spíš ale do zahraničí než z místa na místo v mé zemi. Ale dnes bych si asi vybrala dálkový autobus, protože člověk ušetří a komfort je mnohdy i lepší- záleží ale vždy na okolnostech.

[3]:Jo, ty výroky "jak je všechno strašně drahý" znám, ale buď ty peníze dáš za to nebo za něco jiného, pak je to už jen o prioritách.

[4]:Já se snažím cestovat, protože zatím studuji a nepracuji. Až ten stav nastane, už mých plánů nebude tolik- leda kdybych dělala v pedagogice a měla letní prázdniny, ale na učitelku mě nikdo nedostane!

[5]:Asi narážím na nesprávný kostely, ale kamkoliv dojedu, je buď zamčeno anebo placený vstup. ;)

[6]:O mýtu, že je v Německu všechno levnější, slyším poprvé :D

[7]:Děkuju za pochvalu. Ono hledat levnější alternativy je mnohdy dost kreativní činnost. Když jsem poslouchala jednou nějaký slečny, jak popisovaly pobyt v hotelu, myslím, že na jejich místě bych se usoužila nudou. To není žádné dobrodružství :D

[9]:S tím paradoxem souhlasím.  Na článek se mrknu. Nejsem taky držgrešle abych šetřila úplně na všem. Někdy se to vážně nevyplatí :D

[10]:Co se děje v Praze, vůbec netuším, protože nemám čas se o ni zajímat a naposledy jsem tam byla před prezidentskými volbami. Mám ji projitou a vracet se asi nehodlám. Co se týče Prahy, nelíbí se mi, co dělají s památkami ze zbytku republiky. Například, když z Moravského Krumlova odvezli Muchovu Epopej. Praha má památek plno, ale některé místa jsou závislá na tom málu, co mají. To nedopadne dobře -_-

12 stuprum stuprum | Web | 15. srpna 2016 v 23:10 | Reagovat

Bída chodí po špičkách, ale na prahu už buší na dvéře. :D

13 Majklice†Světice Majklice†Světice | Web | 16. srpna 2016 v 21:41 | Reagovat

Já jsem sice skoro nikde nebyla, ale můj otec pořád někde jezdí a lítá, i když má průměrný plat, takže můžu potvrdit, že když se chce, i ty letenky jdou najít fakt za levno.

14 Felix Felix | Web | 17. srpna 2016 v 7:15 | Reagovat

Asi budu muset zas někam vystrčit nos  Ten článek je skoro jako bedekr. ;-) :-)

15 Tai Todd Tai Todd | 18. srpna 2016 v 11:05 | Reagovat

Cestuju odmalička a nejvíc miluju ty řečí lidí, co byli nejdál u vody hodinu od baráku. Nedávno jsme byli v Dubaji a na Srí Lance. Zařizujeme si vše sami, bez cestovky a třeba na Srí Lance jsme našli super ubytování za 10 dolarů na noc i se snídaní,ale opravdu mě bavili ty báby z baráku, když se dozvěděly, kde jsme byly. To bylo hned keců, jak to muselo být drahý, kdo nám to platil a dívali se na nás, jako bychom si na to snad nakradli od nich zpod matrace. Když člověk umí trošku hledat, tak se dá cestovat fakt za levno, bet cestovky. jak je to u nás to nevím, po čechách moc nejezdím, kostely a tak vůbec zjištěný nemám. Ale co e třeba týká muzeí dejme tomu v německu, tak to jsou docela "pálky" ( 25 euro za dvě muzea prostě není levný podle mě). Ale jinak záleží, jak člověk hledá. Pořád se trošku "směju" když se začne mluvit třeba o té Dubaji a samozřejmě kecy lidí odsud, jak je tam nechutně draho, protože prostě dle jejich logiky musí být. Já se tam najedla za 3 až 10 dirhamů div ne k prasknutí (dirham je asi 7 korun :D)

16 Imaginární přítelkyně Imaginární přítelkyně | Web | 21. srpna 2016 v 13:05 | Reagovat

Úžasný článek, skvěle nepsaný, dobře se četl, plno zajímavých informací :) Jen je škoda, že co se týče památek, tak ses zaměřila především na dětské vstupné, protože např. mně už je k ničemu, že ve 12 letech bych měla vstupy zadarmo (tehdy mě naši samotnou nepustili ani do centra města, natož přes celou Evropu :D ).

Nemyslím si, že je cestování drahé, strašně ráda bych se někam chtěla podívat, památky mi kolikrát stačí i zvenčí, raději si prohlédnu město, ale bohužel není s kým :( A cestovat sama? To je o ničem a nudné, když nemáš s kým zážitky sdílet.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama