"Od nejranějších let jsem viděl propast mezi myšlenkou a jejím vyjádřením. Bohužel jsem nikdy nebyl schopen uspokojit svou duši: nikdy jsem nedokázal přenést na papír své představy."
Beethoven

REKLAMY, PŘIPOMÍNKY, ODPOVĚDI, VZKAZY - ZDE


PROJEKTY



Bloguji už nehorázně dlouho a za tu dobu jsem napsala plno příspěvků. Vybrala jsem zlomek těch, které považuji za lepší a které mě vystihují. Seznamte se se mnou skrze psaný text:

X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X

***

Ještě se nebojím psát rukou

5. prosince 2017 v 10:22 | Naoki-Keiko |  TT
Už od základky jsem nebyla na informatiku špatná. Na střední jsem byla dobrá a na vysoké jsem ještě lepší (alespoň prozatím). A více méně PC jsou součástí humanitního oboru, který studuji a který se humanitním až tak nazývat nedá.
Vždycky jsem ale byla zastáncem toho, že nám technologie blbnou mozek, způsobují nesoustředěnost, no a ta sledovačka, která tam probíhá, o tom žádná. A jsem docela fanouškem neurologa Manfreda Spitzera, který ve svých knihách dokládá tyhle negativy i vědeckými výzkumy a výsledky z nich.

V jeho poslední knize, která se mi dostala do rukou (česky) Kybernemoc je taková milá kapitolka o tom, jestli je Wi-fi vhodné zavádět úplně všude do vzdělávacích institucích a to dokonce i na VŠ (o tom, jak moc je využíváno připojení na ZŠ a SŠ a jaké to má důsledky na děti, které mobil používají vždy a všude se vyjadřovat nebudu).

Myslím, že většina vysokoškoláku to zná. Vleze do učebny a hodí si na stůl notebook, tablet, mobil a samozřejmě jej pustí. A začne se věnovat multitaskingu. Jaksi se zjistilo, že to tříští pozornost a zhoršuje známky. Ale to bychom se možná pohádali. A myslím, že o negativech multitaskingu se můžete dočíst jinde.

Tak fakt je, že vysokoškolák se bez PC neobejde. Odjinud si nevyřídíte poštu, nedozvíte se nic, nezapíšete se ani ke studiu. Nic. Ale má to krom nevýhod i nějaké výhody- jen spoustu lidí, kteří neumí s PC na ně ještě nepřišli anebo je nevidí tam, kde jsou.


Problém někdy nastává, že se neobejdete ani bez určitých typů nosičů. Jako je napříkad notebook, tablet, mobilní telefon a dalšího příslušenství- což mohou být např. "powerbanky". Což znamená další výdaje.
Já napříkad mám notebook, je tu už starší model ale mám jej moc ráda, má už něco vyměněného, několikrát jsem pájkvovala kabely na nabíječku. A je parádně těžký.

Jsem psací typ- píšu rychle jak rukou tak na klávesnici a uvažuju, že se naučím těsnopis. Měla jsem naplánováno, že na přednášky si budu brát blok, a pak všechno ostatní dělat doma na PC- přepisovat si zápisky (zase se mi nejlépe učí z tištěných věcí), psát všechno možné, vypracovávat úkoly atd.
Problém tak trochu nastal v předmětu, kde bylo řečeno, ať si sebou nosíme PC, pro jistotu v té místnosti nebyli ani zásuvky. Takže jsem naložila svého miláčka na záda do baťohu a tahala se s tím celý den všude možně.

Nakonec jsem se na to vykašlala a pořídila si takový hybrid- tablet s odnímatelnou klávesnicí. Byl docela levný a dalo by se to považovat za výhodnou koupi. A je lehký.
I tak si připadám trochu blbě- kvůli mé potřebě musela spousta malých Číňánků (nebo něčeho takového) roztavovat vzácné kovy, které jsou bez příslušné ochrany smrtící. Super... Nevím jestli je lepší aby kvůli mému studiu pokáceli les anebo kvůli mě někdo zemřel v příšerných křečích.

Nakonec to dopadá tak, že ten hybrid vytáhnu jenom někdy, protože jaksi vylezlo z našich vyučujících, že to "až tak není potřeba" (po týdnech kanonády, "musíte to sebou nosit").

A já se tak trochu ptám, co je špatného na tužce? A sešitu?
Ano, jsem typ, který si zápisky přepisuje do počítače a pak tiskne (protože bych to po sobě později nepřečetla), ale nemá být škola od toho aby se do ní chodilo a poslouchalo se? Abyste to co vám říkají, vnímali?
A je dokázáno, že svícení monitoru odvádí pozornost, oproti tomu je linkovaný papír ve slunešním světle neuvěřitelně nudný a váš mozek nemá tendenci se jím zaobírat a utíkat s pozorností někam pryč.

Nemůžeme se vrátit do doby bez těchto technologií a řekněme si narovninu, že ani nechceme. Ale lehli byste si dobrovolně pod skalpel doktorovi, který za celou dobu studia čuměl během přednášek do monitoru a neudrží pozornost? No, asi ne.

Díky ztrátě pozornosti v řadách žáků a studentů (od těch nejmenších po ty největší) také na některých místech zjednodušila učební látka. To co se starší museli naučit natvrdo jenom s propiskou, papírem a učebnicí, máme my dnes všelijaké pomůcky a udělátka, abychom si ulehčili práci. A měknou nám z toho mozky, protože nic nedělají. Problém je, že některé věci takhle neošálíte, například matematiku. Proto je to s matematikou katastrofa i u lidí, kde by to katastrofální být nemuselo- kdyby udrželi dostatek pozornosti (ale je tam víc faktorů, nejen ze strany pozornosti).

Možná, že budoucím studentům medicíny bude "stačit" umět polovinu toho, co musí obsáhnout studenti dnes anebo předtím, protože víc jim toho mozky nepoberou. No, ale naše těla se jen tak za pár let nezmění, nezjednodušší se.

Ty mediky a doktory používám schválně, je to totiž obor, kde lidské selhání může někoho stát život (což se běžně děje, ale proč to riziko ještě navyšovat, že?). Naproti tomu selhání historika, knihovníka, učitele, účetního... vám život může nanejvýš znepříjemnit, ale ne ohrozit.

V některých oblastech světa se to ulehčilo ještě víc než bychom si dokázali představit: ve 46 státech USA se z prvního stupně základní školy totálně vyřadilo učení se psát rukou a píše se jenom na počítači.
To už je hodně tvrdé zasáhnutí do základu lidského vzdělání, umíte si představit, že byste si nemohli v ruce nic napsat? Vzkaz na ledničku, zápis do diáře nebo poznámku do sešitu.
A ochuzujeme svůj mozek, protože on se tímhle procvičoval. Rukou děláme různé úchopy (držíme kbelík, vajíčko přece jinak) a zapojujeme do toho různé svaly. Jsou to docela složité pohyby, které si neuvědomujeme, protože je máme naučené, ale když jsme se je jako malí učili měli jsme s tím plno práce. A úchop tužky je se zapojením různých svalů pro ten mozek docela masakr. Ale teď už to není problém, že ne?
Ale stisknutím klávesnice nezapojíte skoro nic. A když se malé dítě nenaučí ani držet tužku, kdy to bude dělat? Bude přece napůl negramotné...

Moderní technologie nám dovolují spoustu věcí a spoustu jich ulehčují, ale musíme je udržet v chodu, protože (zatím) nejsou tak úplně samostatné a potřebují minimálně elektřinu. A jestli nebudeme umět ani psát, jak je udržíme "při životě"?

Jednou jsem četla jeden článek, který se jmenovat "Kdyby měl Steve Jobs I-pad, nevymyslí ho." A tím není myšleno, že je jeho vynálezcem, ale spíš, že kdyby sedm a více hodin čuměl do něčeho , co roztrušuje pozornost, tak se nesoustředí ani na to co má koupit k večeři, natož aby sestavil malinkatý počítač do kapsy.

Myslím, že se pohybujeme na jakési hraně a nevypadá to vůbec dobře. Počítače, chytré telefony a další zástup nosičů a systémů by nám měly sloužit a ne nám ochuzovat chod mozku- i když, děláme si to vlastně sami, nutí nás k tomu okolnosti, která si tyto standarty nastavila.
Na lidi, kteří se tomu snaží vyhýbat nebo to používají opravdu jen když musí se dneska poukazuje jako na něco divného a negativního,mluví se o nich, že by se nejradši vrátili na stromy.
Problém je, jestli ke korunám stromů nemají blíž ti, kteří si odvykli uchopovat tužku nebo se to nikdy ani nenaučili...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 5. prosince 2017 v 12:50 | Reagovat

Já bych na přednášky bez noťasu nemohla. Jasně, byly takové, kde učitel vykládal věci naprosto k ničemu, nikdo si je nepsal a ke zkoušce se pak stejně všichni učili něco jiného, ale na většinu přednášek jsem noťas brala proto, že na něm píšu hodně, hodně rychle a nemusím se přitom dívat na monitor. Takže jsem mohla sledovat prezentaci nebo učitele, vnímat je bez problémů a psát to tempem, jakým mluvili. To byla ohromná výhoda, protože jsem zachytila všechno, co jsem potřebovala (navíc moje poznámky byly vždycky úsporným stylem odrážek, takže mi vyšly třeba jen na patnáct stránek za semestr). A když to bylo dostatečně zajímavé a zrovna jsem nepotřebovala nic zapsat, tak jsem si počítače ani nevšimla - když nebylo, nejspíš bych dělala něco jiného i tak. Třeba si přinesla knížku. Nemám pocit, že jsem tříštila pozornost, ale je fakt, že možná má vliv právě to, jak jsem se nemusela dívat ani na prsty ani na monitor. Jó, někde, kde nebyly zásuvky, jsem psala ručně na papír, což bylo fajn v tom, že při nudě jsem si kreslila a vznikly tak mé legendární kresby jako baleťák zajíček s dynamitovým pásem, ale pokud to byl učitel kulomet, tak jsem nestíhala. Ale taky uvažuju o těsnopisu :D

2 Eliss Eliss | Web | 5. prosince 2017 v 17:10 | Reagovat

Já mám mobil jen na volání, internet ani jiné aplikace nepoužívám, zato ale doma strávím hodně času na PC...

3 Mari Mari | Web | 6. prosince 2017 v 10:53 | Reagovat

Jako někdo, kdo tráví celkem hodně času s dětmi musím říci, že často jsou na vině rodiče (a nebo předchozí au-pair, které děti nechají jíst a nazouvat si boty před televizí). Mnoho (alespoň britských rodičů) strčí tříletým dětem do ruky tablet a nebo mobil, aby se nějak zabavili místo aby s nimi trávili čas. T. je deset let a pokud je televize zapnutá, tak často ani neví, že na ní mluvíš, i když sedíš vedle ní.

Ohledně studia bych řekla, že notebook člověk nepotřebuje celou základní školu a naprostou většinu střední školy. (Pokud nechodí do školy v Anglii, kde jim alespoň jednou týdně dají úkol na jedné z několika výukových stránek.) Jako student jsem kromě seminárních prací ke studiu téměř žádnou technologii nepotřebovala (i když na VŠ je to určitě poněkud jiné).

4 Sakura Minamino / Tweedledee Sakura Minamino / Tweedledee | E-mail | Web | 7. prosince 2017 v 15:11 | Reagovat

Je pravda, že počítač používám na denní bázi, protože při mé práci bych se bez něj skutečně neobešla.

Na druhou stranu, celé své vysokoškolské studium, jak bakalářské, tak magisterské, jsem si zápisky z přednášek a cvik psala ručně, do takového toho trhacího bloku, ze kterého jsem si je pak na konci týdne roztřídila do šanonů podle příslušných předmětů. Rukou zkrátka píšu rychleji než na počítači a z tištěných věcí, nejedbože ještě ne vlastních, se nedokážu naučit skoro nic (aneb každý zkrátka máme jiný učební styl). :'D Sice si ze mě občas někdo dělá srandu, že prý píšu jak prvňák (jednak psace a jednak úhledně), ale na druhou stranu, když jsem pak svoje zápisky některým lidem skenovala, protože se jim daná přednáška třeba s něčím kryla, nikdy si nikdo nestěžoval, že by to nemohl přečíst, spíš naopak.

Ona je ta počítačová gramotnost takový dvousečný meč. Na jednu stranu se bez toho neobejdeš, protože většina věcí už je zařízená jedině elektronicky, a na stranu druhou už si děti pomalu ani neumí zavázat tkaničky, protože s veškerou "šurdiplackovou" technologií jde do háje jemná motorika ... o kultu šurdiplacek permanentně přilepených k ruce a lidech, kteří jsou spolu třeba v restauraci a místo toho, aby si normálně povídali, oba čumí do mobilu, radši ani nemluvě.

5 Joina Joina | Web | 19. prosince 2017 v 5:46 | Reagovat

Moje informatika je tak na dvojku...
Sestra, která studuje výšku, ta bez mobilu nemůže být a já? Já maximálně doma čekám jestli mi někdo nezavolá nebo nenapíše sms. A od té doby co mám dotykový tak se mi píše na mobilu blbě a pomalu.

6 Invisible H Invisible H | Web | 8. ledna 2018 v 22:11 | Reagovat

Mám na tohle stejný názor. Když nám na střední zavedli klasifikaci, úkoly a všechno na netu, neskutečně mě to vytáčelo, protože se u počítače prostě nedokážu soustředit. Teď na vejšce je to vlastně celé o internetu. Všechny poznámky si teda píši na papír, ale stejně si pak vše hledám na netu. A já jak to jednou zapnu, tak zapomenu, co jsem tam vlastně chtěla dělat..

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama